ভাৰতৰ সামাজিক ৰাজনৈতিক প্ৰেক্ষাপটত ২০২২ চনৰ অপৰিসীম গুৰুত্ব আছে ৷ ২০২৪ ৰ লোকসভা নিৰ্বাচনৰ প্ৰাকক্ষণত ২০২২ চন ছেমিফাইনেলৰ বছৰ হিচাপে বিবেচিত হৈছে ৷ একেদৰে সমাজিক প্ৰেক্ষাপটতো এই বছৰটোৰ গুৰুত্ব অনেক ৷ এই সন্দৰ্ভত বিশিষ্ট ইতিহাসবিদ ৰামচন্দ্ৰ গুহৰ এটা বিশেষ নিবন্ধ প্ৰকাশ পাইছে স্ক্ৰ’ল ডট ইনত ৷
স্ক্ৰ’ল ডট ইনত প্ৰকাশ পোৱা প্ৰবন্ধটোত ৰামচন্দ্ৰ গুহই উল্লেখ কৰিছে যে ২০২২ চনটো হ’ব এটা বৰ্ষপূৰ্তিৰ বছৰ ৷ এই বছৰটো অৰবিন্দৰ ১৫০ সংখ্যক জন্মজয়ন্তীৰ বছৰ ৷অসহযোগ আন্দোলনত মহাত্মা গান্ধী গ্ৰেপ্তাৰ হোৱাৰ ১০০ বছৰ পূৰ্ণ হ’ব ২০২২ চনত ৷ ভাৰত ত্যাগ আন্দোলনৰ ৮০ বছৰ আৰু ভাৰতে স্বাধীনতা লাভ কৰাৰ ৭৫ বছৰীয়া জয়ন্তী পালন কৰা হ’ব ২০২২ চনতেই ৷ একেদৰে স্বাধীন ভাৰতৰ প্ৰথমটো নিৰ্বাচনৰ ৭০ বছৰীয়ে জয়ন্তীও এই বছৰতে পালন কৰা হ’ব ৷ ভাৰত –চীনৰ যুদ্ধৰো ৬০ বছৰ সম্পূৰ্ণ হ’ল ২০২২ চনত ৷ এই জয়ন্তীসমূহ নিশ্চিতভাৱে প্ৰধানমন্ত্ৰী নৰেন্দ্ৰ মোদী আৰু তেওৰ চৰকাৰে জাকজমকতাৰে উদযাপন কৰিব ৷কিন্তু এই বৰ্ষপূৰ্তি আৰু জয়ন্তীসমূহৰ উপৰিও আন এটা ঘটনাৰ ২০ বছৰ সম্পূৰ্ণ হ’ব ২০২২ চনতেই ৷ এয়া হৈছে ২০০২ চনৰ ফেব্ৰুৱাৰী আৰু মাৰ্চ মাহত গুজৰাটত সংঘটিত ভয়ংকৰ সাম্প্ৰদায়ক সংঘৰ্ষৰ ২০ বছৰ পূৰ্ণ হ’ব অহা ফেব্ৰুৱাৰী মাহত ৷ সন্দেহ কৰা হৈছে যে এই ঘটনাটো প্ৰধানমন্ত্ৰী নৰেন্দ্ৰ মোদীৰ কেলেণ্ডাৰত অনুল্লেখিত হৈ ৰ’ব ৷
নিবন্ধটোত ৰামচন্দ্ৰ গুহই লগতে উল্লেখ কৰে যে ২০০২ চনত গুজৰাটত মুছলমানৰ বিৰুদ্ধে সংঘটিত হিংসা আৰু তাৰ ১৮ বছৰ পূৰ্বে দিল্লীত শিখসকলৰ বিৰুদ্ধে সংঘটিত হিংসাৰ মাজত এক সাদৃশ্য আছে ৷ ১৯৮৪ ত তেতিয়াৰ প্ৰধানমন্ত্ৰী ইন্দিৰা গান্ধীক তেওৰ দেহৰক্ষীয়ে গুলীয়াই হত্যা কৰাৰ পাছত হাজাৰ অধিক নিৰীহ শিখক আক্ৰমণৰ লক্ষ্য কৰি লোৱা হৈছিল ৷ এই হত্যাযজ্ঞৰ বিৰুদ্ধে একোয়েই কৰিব পৰা নাছিল সাধাৰণ শিখসকলে ৷একেদৰে ২০০২ চনত সাৱৰমতী এক্সপ্ৰেছত ৫৯ গৰাকী তীৰ্থযাত্ৰী নিহত হোৱাৰ পাছত মুছলমানসকলক যি শাস্তি দিয়া হ’ল , তাক অসহায় ভাৱে চাই ৰোৱাৰ বাহিৰে আন একোৱেই কৰিব নোৱাৰিলে নিৰীহ মুছলমানসকলে ৷ দুয়োটা ঘটনাৰ ক্ষেত্ৰতে শাসক পক্ষ আৰু তেওলোকৰ দ্বাৰা পৰিচালিত প্ৰশাসন নীৰৱ দৰ্শক হৈ ৰৈছিল আৰু হিংসাৰ সম্প্ৰসাৰণ হোৱাত অনুমতি প্ৰদান কৰিছিল ৷ শিখ গণহত্যাৰ সময়ত দিল্লীত প্ৰধানমন্ত্ৰীৰ আসনত আছিল ৰাজীৱ গান্ধী আৰু গুজৰাইৰ সাম্প্ৰদায়িক হিংসাৰ সময়ত মুখ্যমন্ত্ৰীৰ আসনত আছিল নৰেন্দ্ৰ মোদী ৷ কিন্তু এনে হিংসাৰ পাছতো দুয়োজন নেতাই নিৰ্বাচনত বিপুল সফলতা লাভ কৰিছিল ৷ গতিকে সংখ্যালঘুৰ বিৰুদ্ধে সংঘটিত দুয়োটা হিংসাত্মক ঘটনাৰ মাজত নিকট সাদৃশ্য আছে ৷
এই সাদৃশ্যৰ মাজতো দুয়োটা ঘটনাৰ মাজত আছে এক বিশাল পাৰ্থক্য ৷ ১৯৮৪ চনত শিখৰ বিৰুদ্ধে সংঘটিত হিংসাৰ পাছত ১৯৯৯ চনত কংগ্ৰেছ দলৰ সভানেত্ৰীৰ দায়িত্ব লৈছিল ছোনিয়া গান্ধীয়ে ৷ তাৰ পাছতে তেও অমৃতসৰৰ স্বৰ্ণ মন্দিৰলৈ গৈ পূৰ্বৰ ভুলৰ বাবে আনুষ্ঠানিকভাৱে ক্ষমা বিচাৰিছিল ৷তাৰ পাছত ২০০৫ চনত প্ৰধানমন্ত্ৰী মনমোহন সিঙেও শিখ সম্প্ৰদায়ৰ লগতে সমগ্ৰ দেশৰ ওচৰত ১৯৮৪ ৰ ঘটনাৰ বাবে ক্ষমা বিচাৰিছিল ৷ এইদৰে ১৯৮৪ ৰ হিংসাৰ ২০ বছৰ পাছত হ;লেও কংগ্ৰেছ দলে মুকলি ক্ষমা বিচাৰি সম্প্ৰদায়টোৰ মনৰ ক্ষোভ কিছু পৰিমানে হ’লেও শাম কটাবলৈ সক্ষম হৈছিল ৷কিন্তু গুজৰাট হিংসাৰ ২০ বছৰ পাছতো নৰেন্দ্ৰ মোদী নাইবা বিজেপিৰ মনত এই ঘটনাক লৈ কোনো অনুশোচনা , কোনো ক্ষমা বিচৰৰাৰ ভাৱ নাই ৷বৰং মুছমানসকলক ভাৰতীয় সমাজৰ পৰা একাষৰীয়া কৰাৰ কামহে চলি আছে ৷
সেইবাবেই ইতিহাসবিদ ৰামচন্দ্ৰ গুহই তেওৰ প্ৰবন্ধটোৰ শেষত উল্লেখ কৰিছে যে ২০২২ ত বিভিন্ন বাৰ্ষিকী উদযাপন কৰাৰ সময়ত প্ৰধানমন্ত্ৰী নৰেন্দ্ৰ মোদীয়ে ইতিহাসৰ প্ৰসংগ টানি আনি নিশ্চয় নিজৰ প্ৰচাৰ চলাব বিচাৰিব ৷ একেসময়তে তেওৰ ব্যক্তিগত দৃষ্টিকোনৰ পৰা বছৰটোৰ আটাইতকৈ ডাঙৰ বাৰ্ষিকী ,গুজৰাট গণহত্যাৰ ২০ বছৰ সম্পৰ্কে কোনো মন্তব্য নকৰাৰ সম্ভাৱনাই অধিক ৷
Crosscurrent is an independent newsroom that produces investigative and analytical reporting with dedication. Crosscurrent is founded to uncover the truth behind the important issues. Crosscurrent is founded to cover the issues that matter.